Friday, September 21, 2007

Evolutie

evo·lu·tie (de ~ (v.), ~s)
1 geleidelijke ontwikkeling, verandering van de menselijke maatschappij
2 ontwikkeling van het leven op aarde
3 draaiende beweging


Dit is het resultaat dat ik kreeg toen ik bovenvermeld woord intypte via vandale.be - tot deze middag zag ik evolutie als iets positief maar daar is verandering in gekomen..

Ergens onderweg heeft onze maatschapij een stap terug gezet in die positieve ontwikkeling.. Vandaag in de krant stond er een opvallend artikel - "Het homohuwelijk avant la lettre" - Men is tot de ontdekking gekomen dat in de late middeleeuwen 2 mannen op een legale manier konden samenwonen EN dit zelfs konden laten 'registreren' door middel van een broederschapscontract. Het leukste is dat de gemeenschap dit aanvaardde in tegenstelling tot sommige huidige mensen.

Tussen de Middeleeuwen en nu liggen wat jaartjes en ik vraag me af waar we die aanvaarding zijn verloren en waarom? Persoonlijk heb ik met holebi's totaal geen probleem maar ik begrijp wel dat sommigen het er moeilijk mee hebben.. Meestal zijn dat oudere mensen die zwaar katholiek zijn groot gebracht en die van mijnheer pastoor nog te horen kregen hoe dit en dat moest. Het zijn mensen die op aanraden van diezelfde mijnheer pastoor nog een kindje moesten maken en dat datzelfde kind het huwelijk wel zou redden (!!).

Het huwelijk heeft uiteindelijk niet stand gehouden en ondertussen zijn wel meer mensen tot het besef gekomen dat mijnheer pastoor niet al de wijsheid in pacht heeft. En de meeste mensen hebben een positieve ontwikkeling ondergaan en gaan mee met de tijd maar anderen blijven halstarig geloven dat een mannetje bij een vrouwtje past.. Maar als men in de Middeleeuwen zich kon verzoenen met het feit mannetje/mannetje of vrouwtje/vrouwtje, waar onderweg is het dan verkeerd gegaan? Waar is men die aanvaarding kwijt gespeeld?

Dat is nu een vraag die mee heel de dag heeft bezig gehouden..

Indien je het artikel wil lezen:
http://www.vrtnieuws.net/cm/vrtnieuws.net/nieuws/ookdatnog/070920_Homohuwelijk

No comments: