Thursday, August 23, 2007

Onze regering - deel 1

Het heeft nog lang geduurd - den Yves houdt het voor bekeken..

En wat nu? Wel ik weet het niet - zo'n politiek-volgend-kuiken ben ik nu ook weer niet. Volgens de media zou onze vorst (dinne mens moet dan nog speciaal terugkomen uit zijne verlof) een nieuwe formateur aanstellen - is ook logisch want we hebben hoe dan ook een regering nodig. D. Reynders misschien? Al lijkt J.L. Michel mij daar ook wel een goede kandidaat voor maar ik weet niet of die dat wel mag doen..

En dan hé :-)
Ik moet wel toegeven dat ik nog nooit met zoveel leut de Belgische politiek heb gevolgd.


En hoewel veel mensen nu spreken van een circus bekijk ik het van 2 kanten:

1) het is effectief een circus;

Iedereen weet op voorhand dat als je met meerdere partijen gaat samen zitten, dat je compromissen moet maken - niet iedereen kan zijn/haar zin krijgen. Als de ene partij dan moeite doet om de rechte lijn wat om te buigen en de andere partijen doen ook deze moeite, kan men misschien meewerken in plaats van halstarig en koppig te blijven dwarsliggen. Kleine kinderen doen dit ook maar ondertussen is men de kindertuin wel ontgroeid en zijn we met iets serieuzere zaken bezig..

2) iedereen staat voor zijn/haar standpunten waar de kiezers voor hebben gekozen;

Men zit rond die tafel omdat je een partij vertegenwoordigd. Leden van de belgische bevolking hebben voor je gekozen omdat men akkoord is met wat jij hen heeft beloofd! Het zou niet mooi zijn om die kiezers nu links te laten liggen en toch maar het tegenovergestelde te doen van gemaakte beloftes. Hierdoor verliest men zijn/haar geloofwaardigheid en kan men bij de volgende verkiezingen het wel vergeten!


Ik ben benieuwd of het met een nieuwe formateur ook zolang zal duren of dat het dan misschien vlotter zal gaan. Ik vraag me af welke partij op welke gemaakte beloftes zal moeten terug komen..

En ik vraag me ook af hoe men in het buitenland hierover denkt - persoonlijk lijkt het me geen goede reclame..

No comments: