Thursday, July 12, 2007

Mijn lichaam

Eergisteravond, in de zetel, al zappend passeren we Canvas en aangezien we niet vies zijn van een goede reportage blijven we hangen! Belangrijk detail; de reportage is gemaakt in Amerika (achteraf ben ik daar niet van verschoten)..

Het eerste beeld dat we krijgen zijn 2 vrouwen gezellig op de sofa. Een van de vrouwen deelt me mee dat ze de ingrepen heeft laten uitvoeren om aan het beeld (dat zij heeft van een vrouw) te voldoen en dat ze daar nu toch zooo gelukkig mee is. De vrouw legt uit dat het beeld dat zij heeft van een vrouw, de Playboylook heet!

Aha denk ik, het gaat (weer eens) over plastische chirurgie en dat het toch zo leuk is om in een superstrak lichaam te zitten, je voelt je zovéél beter, je ziet er zovéél beter uit, je hebt bergen meer siliconen, euh ik bedoel zelfvertrouwen, blabla blabla

Dan begint een vrouw de ondernomen ingrepen op te sommen en het valt me op dat ze ingrepen opnoemt waar ik nog nooit van heb gehoord. En dan spreekt ze plots van een wel héél intiem lichaamdeel waarbij er bij mij een lichtje gaat branden.. Mijn eerste gedacht NO WAY. Maar no way is wel degelijk yes way!!

Ik ben een beleefde, brave ietswat naïeve meid die de ingrepen niet bij naam en in detail ga uitleggen, maar laat ons zeggen dat tegenwoordig ALLES strak getrokken kan worden, desnoods snijdt de plastisch chirurg wel enkele lichaamsdelen weg!

Het volgende beeld is een jong meisje dat uitlegt dat het zeer belangrijk is om te voldoen aan het perfecte beeld van de vrouw. U raadt het al; zij is ervan overtuigd dat ze dat niet is en daarom is die ingreep toch zo belangrijk. Mijn gedacht: idioot kind, binnen enkele jaren komt het verstand wel. Tot de moeder van het kind in beeld komt en haar verontwaardiging uit omdat de verzekering niet wil tussenkomen voor de ingreep.

Tja en dan zit je daar in de zetel met je mond opengeslagen omdat je je eigen oren niet geloofd! Niet alleen was ik nog niet te goed bekomen over het feit dat men tegenwoordig zelfs dat kan corrigeren, maar dat meisje was nog niet volgroeit en de moeder stemt toe met zo'n ingrijpende operatie!! Wat kan er in g***naam bij dat kind al scheefgezakt zijn?!

En dan moest het nog komen hé - Iets later komt er een breed-witte-tanden-glimlachende-dokter in beeld die de journaliste van dienst even uitlegt wat ze het beste aan haar lichaam zou laten bewerken.. Niets maar dan ook letterlijk niets was goed!! De bovenbenen en heupen te breed, het achterwerk te klein, de buik te bol, borsten te klein en nadat de journaliste plaats had genomen op de onderzoekstafel en de dokter verder onderzoek deed à la een gynaecoloog, kreeg ze nog enkele opmerkingen in de zin van; dat snijden we weg, dat kan strakker, dat puilt te hard uit, ..

Een mens zou voor minder een minderwaardigheidscomplex ontwikkelen!!

Op het einde van de reportage werden er Playboyfoto's uit de jaren '70 vergeleken met huidige foto's en ik moet toegeven dat we in onze ontwikkeling wel wat onderdelen zijn kwijt gespeeld.

Even dacht ik; dat is een professionele besnijdenis - maar daar kan je het niet 100% mee vergelijken.

En weer ben ik gaan slapen met het gevoel dat ik oud ben geworden; in mijnen tijd was het normaal om als 16-jarige een nieuwe neus te vragen, nu vragen ze iets anders..

En waar stopt dit?

No comments: