Sunday, June 10, 2007

Verkiezingen

En we mogen vandaag nog eens een keertje gaan kiezen. Als plichtsbewuste belgische staatburger ben ik daarstraks braafjes naar het ontmoetingscentrum getrokken om 10 minuutjes later alweer richting huis te gaan.

Ook al volg ik de politiek niet op de voet en ik moet toegeven dat niet veel vertrouwen heb in onze politieke wereld, toch ben ik benieuwd naar de uitslag. Wie mag waar op hoeveel stoeltjes rekenen.. En DE vraag van het ogenblik: wie zal met wie gaan samenhokken?

En toch is het naar mijn oordeel 1 groot circus!! Weken voor DE bewuste verkiezingsdag kom je her en der overvriendelijke politiekers tegen die doen alsof ze je al jaren kennen! Sommige zijn niet overvriendelijk maar ronduit brutaal zoals die foldertjesdraagster van de minister met de dikke BMW met nr.plaat E.18 gister (mijnheer de minister zal zich te mooi hebben gevonden om zelf foldertjes uit te delen).

Situatie even toelichten; wij stonden gister met het RK op een wielerwedstrijd in M. om die afdeling wat te helpen. Op het einde van de dienst stormt de foldertjesdraagster de tent binnen, roept luid 'En hier is het RK van .., alstublieft sé' en legt voor iedere vrijwilliger (aanwezig in de tent) een foldertje van de betreffende minister op de brancards waar die vwgr op dat ogenblik stond. Ik was blij dat er op dat ogenblik geen slachtoffer aanwezig was (de madam was er anders niet goed van geweest). Mevrouw was nog niet weg of al de foldertjes lagen al in de vuilbak.

Wat mij nog stoort aan héél dat verkiezingsgedoe zijn de programma's. En wel 1 onderdeel steekt mijn ogen uit - het milieu. Iedereen heeft ondertussen door dat de wereld aan het vergaan is en dat we er iets aan moeten doen. Sinds Al Gore daar een confronterende documentaire over heeft gemaakt, is er geen partij die het niet op hun programma heeft staan. Ze hebben allemaal wel oplossingen. Auto's die minder verbruiken, belastingen op niet-herbruikbaar materiaal, zonne-energie, vergoedingen voor mensen die hun eigen wagen thuis laten staan en meer het openbaar vervoer nemen, ..

En wat mij dan het meeste stoort is dat (de meeste) van die mensen, die deze oplossingen verkondigen, zelf rondrijden in een grote zware wagen - liefst alleen, buiten de chauffeur natuurlijk - en in de weken voor de verkiezingen honderden foldertjes uitdelen die toch bij het oud papier worden 'geklasseerd' (of ze worden op straat gesmeten).

No comments: