Tuesday, September 12, 2006

Mijnheer de Burgemeester

Mijnheer de Burgemeester

Laat me mezelf even voorstellen; ik ben een sportieve meid van eind de 20 en neem op mooie, zonnige dagen mijn fiets om naar het werk te fietsen (ik woon in Kruibeke en werk in Deurne). Ik moet hiervoor door uw mooie en gezellige stad, die ik sinds enkele weken naar het verste eind van de wereld wens!

En ik ben ervan overtuigd dat ik niet de enigste fietsende sportieveling ben!

's Morgens gaat het vlot tot aan het Astridplein. Ik kom van de Meir en rij binnendoor langst Cinema Gaumont richting Centraal Station. Daar aangekomen baan ik mij een weg over houten planken en grind richting Carnotstraat; deze weg zou goed kunnen doorgaan voor een mountenbike-parcour (vooral die zandbak halverwege doet het geheel geloofwaardig overkomen). Zodra ik de Carnotstraat heb bereikt gaat het vlotjes tot aan mijn bestemming.


Ongeveer om 16h vertrek ik op het werk en wordt het een strijd op leven en dood (zowel voor mijn fiets als voor mezelf). En enkel op het traject Carnotstraat-Astridplein-Fr. Rooseveltplaats - als fietser kan je deze weg afleggen via de 'normale' weg. Op een goede dag zou ik (gemiddeld) 4x worden aangereden! Het is dankzij mijn eigen lenigheid en die van mijn fiets, dat ik tot hiertoe slechts 1x ben aangereden.

Aan de Carnotstraat 'versmalt' de rijweg, geen enkele auto houdt zich hieraan en er zijn zelfs automobilisten die denken dat dat een éénrichtingsbaan is geworden. De tramsporen voor het Astridplein liggen (ongeveer) 8cm op het 'wegdek' waardoor je deze heel traag kan 'passeren'. Het 'wegdek' zelf is al een hele tijd weggeschraapt waardoor de ondergrond één en al putten en bergjes zijn, goed bezaaid met kiezelsteentjes! Hierdoor heb je amper grip en schuift men makkelijk uit. Als fietser moet je dubbel voorzichtig zijn, niet enkel om te zorgen dat je je fiets niet stuk rijdt maar ook omdat de auto's en bussen geen rekening met je houden.

Op dat korte stuk is het opvallend hoeveel automobilisten niet hebben gekozen voor de optie 'richtingaanwijzers' en hoe weinig mensen weten waar die 2 spiegels aan de buitenkant van hun wagen voor dienen. Reken daar dan nog voetgangers bij die volledig kleurenblind zijn en dus grote problemen hebben met rood/groen licht. Zij steken dan maar over wanneer zij vinden dat ze daar recht op hebben.

Aan de school op de Fr. Rooseveltplaats doemt uit het niets een fietspad op. Om dit te bereiken moet je als fietser uiterst rechts gaan rijden, hierdoor kruis je het afslagvak waardoor de meeste automobilisten denken dat je dan ook effectief aan de lichten de straat rechts gaat inrijden. De automobilisten die afslaan (EN redeneren dat die fietser dat ook gaat doen), moeten dan ook vol op hun rem gaan staan als blijkt dat je als fietser toch rechtdoor moet! Het spijt mij zeer maar dat fietspad negeer ik ondanks het mooie rode kleurtje!

De weinige agenten die een poging doen om het verkeer te regelen, blazen zich enkel een ongeluk op hun favoriete muziekinstrument - het verbaast me zelf dat er nog geen arbeidsongevallen zijn gebeurt met dat minuscule metalen fluitje! Ik moet wel toegeven dat het een leuke, grappige afwisseling is op de doodstrijd die eerder gevoerd is.


Mijnheer de Burgemeester, doe veel fietsers een plezier en fiets regelmatig door uw stad, het liefste om 16h in de namiddag!! Niet dat ik u een ongeval toewens, maar het is algemeen geweten dat er pas maatregelen komen, als iemand belangrijk zelf hinder heeft ondervonden van de problematiek!

PS: een kleine hint; automobilisten die in hun wagen de radio hebben 'spelen', die zich volop aan het opwinden zijn over het stilstaand verkeer, die horen geen gefluit!!

1 comment:

@je said...

Je zou dit effectief naar Janssens moeten sturen ;o)